Понякога причината за хроничен дискомфорт в областта на гърба, шията и кръста няма общо с тежки диагнози като дископатия или дискова херния. Произходът на болката може да се крие и в мускулната система – а една тежка крампа може да причини не по-малко страдание от една дискова протрузия. 

Какво представляват блокажите на мускулите на гърба, как да ги разпознаем и какво можем да направим за отпускане на крампите? Научете най-важното в редовете по-долу.

Какво представляват блокажите и мускулните спазми?

Мускулните спазми и блокажи представляват рефлексен спазъм, най-често причинен от прекомерно напрягане на съответните мускули. Спазмите могат да се случат на всеки мускул и мускулна група в тялото, като предизвикват силна болка, ограничена подвижност и рязко негативно влияние върху качеството на живот. 

Когато говорим за гръбначния стълб, спазмите са най-често срещани в дълбоките къси странични и медиални мускули в долната част на гърба и междуспинтовите връзки. 

Причината за крампиране на тези мускули може да бъде:

  • Статично напрежение върху мускулите на гърба за продължителни периоди от време;
  • Неправилна стойка по време на седене, работа на компютър или работа в изправено положение;
  • Неправилно носене на чанта или раница, водещо до прекомерно натоварване на една конкретна част на гърба;
  • Рязко усукване на тялото или огъване на гръбначния стълб;
  • Хранителни дефицити, възникнали в резултат на неправилна диета;
  • Заразни инфекциозни заболявания, предизвикващи възпаление на мускулите, ставите, нервите и костите;
  • Хипотермия, дехидратация, влошено кръвооросяване, употреба на определени лекарства и др. 

Обикновено спазъмът на мускулите води до рязка и силна болка в гърба, чието начало може да бъде еднозначно разпознато. Понякога, обаче, тези спазми могат да хронифицират и дори да продължат с години. 

В тези случаи резултатът е мускулна блокада на междупрешленните дискове и последваща компресия на дисковете. От там следват притискания на нервните окончания, както и задълбочаване и хронифициране на болката в гърба. 

Каква е връзката на блокажа с корените на гръбначния мозък и вегетативните нерви?

Както уточнихме по-горе – хронифициращите мускулни блокажи започват да притискат междупрешленните дискове, променяйки формата и дори цялостта им. Това води до промяна на налягането в дисковете и свиване на междупрешленните мускули. 

Най-податливи на негативно влияние от това налягане са вегетативните нерви и корените на гръбначния мозък. Или иначе казано – засегнатите нерви водят до мускулно напрежение, а мускулното напрежение – до крампи и още по-силно засягане на нервите.

Този затворен кръг при болки в гърба трябва да бъде адресиран правилно и своевременно, преди да доведе до трайни увреждания като протрузии, дискова херния или дори сколиоза. 

Как бързо да облекчите блокаж на мускулите на гърба?

Има ли разлика между остеохондроза и мускулна блокада?

Често срещана грешка в диагностиката на болки в гърба е лошата диференциация между мускулна блокада и остеохондроза. Истината е, че – макар и със сходни симптоми – това са две различни състояния. 

При свиване на късите дълбоки мускули на гърба, рефлексните спазми водят до блокаж на междупрешленните дискове. Това може да доведе до дискова херния, но дисковата херния сама по себе си не е свързана с болка. Болката идва от мускулния спазъм, който е причинен от дисковата херния. 

При остеохондроза и ишиас, от друга страна, нямаме същия път на патологичните процеси. Този вид прояви на болка в кръста, раменете и седалището имат повече общи допирни точки с ​​фибромиалгията и изискват по-нататъшен диагностичен процес с лекар. 

Нараняване, травма или стрес също могат да причинят прекомерно мускулно напрежение

Как бързо да облекчите блокаж на мускулите на гърба?

Как бързо да облекчите блокажи и крампи на мускулите на гърба?

Когато страдате от спазми и крампи на мускулите на гръбначния стълб има два различни подхода, към които да се обърнете. Първата група е свързана с техники за облекчаване на болката в момента на възникване. А втората – с дългосрочна превенция и техники за намаляване на честотата, с която тази болка се появява. 

По-долу даваме примери, които обхващат както бързата реакция, така и превенцията в дългосрочен план. 

Магнитни колани

Магнитотерапията води началото си от китайската медицина и успешно се прилага за облекчаване на болката в кръста.

Различни изследвания показват, че когато върху кожата се постави магнит, стените на капилярите се отпускат. Това позволява повишен кръвоток, по-ефективна оксигенация и премахване на натрупаните хормони, причиняващи болка. 

Това комбинирано действие облекчават мускулните спазми и впоследствие води до премахване на болката, причинена от тях. 

Храни, хранителни добавки и медикаменти за облекчаване

Една от най-честите причини за мускулни блокажи е пониженото ниво на електролити като магнезий, калий или калций. След установяване на подобен хранителен дефицит, стратегията за лечение на хронични спазми задължително преминава през добре планирана суплементация. 

За облекчаване на болката в мускулите можете да предприемете както промени в диетата, така и прием на препоръчани от лекар хранителни добавки. Желателно е да увеличите приема на магнезий и калций в естествен вид като консумирате повече зеленолистни зеленчуци, бобови растения, сурови семена и пресни, сезонни плодове. 

Как бързо да облекчите блокаж на мускулите на гърба?

Възстановяване на мускулното и ставното здраве 

Здравето на целия мускулен и опорно-двигателен апарат силно зависи от два фактора – диетата и физическата активност. 

Що се касае до диетата, можете да заложите на източници на лесноусвоими калций и магнезий. Това са млечни продукти, пълнозърнести храни и сурови ядки. 

Физическата активност включва упражнения за укрепване на гръбната мускулатура и подобряване на общия тонус. Това може да включва леки разходки, йога, пилатес, плуване и комбинирана гимнастика за подобряване на гъвкавостта. 

Методи за отпускане на мускулите

Ако въпреки всичко блокажът на гръбните мускули се случи, все още има как да реагирате правилно, така че да редуцирате тежестта и продължителността на епизода. 

Някои идеи за тези моменти са следните:

  • Масаж на спазмиралия мускул, който се редува с упражнения за разтягане на напрегнатата зона;
  • Целенасочено напрягане на засегнатата зона за период между 20 и 30 секунди, последвано от отпускане и дълбоко издишване;
  • Дихателни упражнения и белодробно дишане, което редува напряване на мускулите по време на вдишване и отпускане по време на издишване;
  • Масаж на засегнатата зона с лед и др. 

Приемът на спазмолитици и болкоуспокоителни за болката също е опция за тежки блокажи. Все пак, консултирайте тези решения с лекуващия си лекар, особено ако епизодите са повтарящи се или хронични. 

Как бързо да облекчите блокаж на мускулите на гърба?

Топлинна обработка на зоната

Ако болката в мускулите на гърба е продължителна и не отшумява в рамките на няколко дни, можете да опитате въздействие чрез топлинна обработка. 

За целта е достатъчно да наложите кърпа с топла вода или загряваща възглавничка на засегнатата зона. Повтаряйте процедурата няколко пъти на ден за по 20 минути, а ако имате възможност – заложете и на кратка почивка с балнеологични процедури за болка в гърба

Как бързо да облекчите блокаж на мускулите на гърба?

Спазматичните мускули изкривяват гръбначния стълб

Ако крампите на мускулите са хронични и неравномерно позиционирани, това води до неествено натоварване в едни зони на гръбнака за сметка на други. Резултатът е бавна, но устойчива промяна в структурата на гръбнака и начално развитие на различни типове сколиоза. 

Допълнителни рискове за изкривяване на гръбнака играят слабата гръбначна мускулатура, неправилната стойка по време на работа и генетичната предразположеност. 

Отрицателните ефекти могат да останат за дълго време

Когато мускулите на гърба са хронично напрегнати, те започват да влияят на формата, функцията и вътрешната структура на гръбнака и междупрешленните дискове. Ако не адресирате този проблем навреме, можете да се окажете в борба не просто с мускулни крампи, но и с дископатия, дискова херния, гръбначно изкривяване и перманентно нервно увреждане.

Добрата новина е, че блокажа на мускулите се повлиява успешно с посочените по-горе промени в храненето и начина на живот.

Как лежанките могат да помогнат?

Една от основните терапевтични техники за освобождаване на мускулното напрежение е екстензията. При нея, от тялото се отнема гравитационното напрежение и се възобновява правилната подредба на прешлени, дискове, мускули и ставни тъкани в гръбнака. 

Обикновено екстензията се практикува като част от професионалната физиотерапия при пациенти с хронични болки в гърба. Тя може да бъде както хоризонтална, така и вертикална, като и за двете процедури се използват професионално създадени уреди.

Вертикалната екстензия се нарича още инверсия. Това е обръщане с главата надолу, по време на което мускулите се отпускат, междупрешленните дискове се връщат в първоначалната си форма, а прешлените на гръбнака се подреждат в свойствената си позиция.

Инверсията вече може да се практикува лесно и безопасно от комфорта на дома с помощта на потребителски клас инверсни лежанки. Те са леки и сгъваеми, но фиксират тялото стабилно и позволяват да се грижите за здравето си без скъпоструващи професионални процедури.

Инверсията и екстензията могат да се практикуват няколко пъти седмично за по няколко минути. Те са утвърден метод както за реакция на настоящи мускулни крампи, така и за превенция на бъдещи. Достатъчно е да отделите тези няколко минути на ден и да се радвате на резултатите. 

Как бързо да облекчите блокаж на мускулите на гърба?

Често задавани въпроси

От какво се предизвикват мускулните крампи на гърба?

Причините могат да са неправилна стойка, неравномерно натоварване, хранителни дефицити, дехидратация или заразни инфекциозни заболявания, предизвикващи възпаление на мускулите и ставите.

По какъв начин крампите влияят на гръбначното здраве?

Освен прякото причиняване на болка, мускулните крампи могат да предизвикат блокаж на междупрешленните дискове, изкривяване на гръбначния стълб и дългосрочни нервни увреждания. 

Как може да се облекчи мускулен блокаж?

Непосредствените действия за отпускане на блокаж са дихателни упражнения, масаж, охлаждане и затопляне на зоната. За дългосрочна превенция са полезни физиотерапевтични упражнения, правилна диета и екстензия на гръбнака.