Моля, изберете продукт
Инверсна лежанка Ембер Инверсна лежанка Ембер
350.00 лв.
Поръчка на инверсна лежанка Тийтър EP 950 Инверсна лежанка Тийтър
949.00 лв.

Гимнастика при болки в кръста

Навярно знаете, че болките в лумбалната област и гръбнака се нареждат на второ място по честота на оплакванията в световен мащаб. Вероятността и вие самите да сте изпитвали или да изпитвате в момента болки в кръста е много голяма предвид факта, че живеем в общество, което не е достатъчно физически активно, а тъкмо заседналия начин на живот е една от основните причини за появата на дискова херния, ишиас, лумбаго или други болки в гърба.

Предполагаме и че ако поне веднъж сте страдали от подобни болки сте си задавали въпроса дали има начин да намалите болката в кръста, без непременно да използвате лекарства, мазила и мехлеми.

За тези от вас, които наистина търсят начини за превенция или за намаляване на болките в лумбалната област ще кажем, че едно от най-добрите средства за това са упражненията.

Парадоксално, но факт! Тъкмо когато ви е трудно да се движите и ви се иска да лежите неподвижно, ние ви казваме, че трябва да правите упражнения, за да намалите симптомите на стеноза или болките при дискова херния.

Разбира се, специалистите препоръчват първоначално да останете в покой, докато болката понамали интензитета си, но веднага след това трябва да промените начина си на живот и да потърсите подходящи спортове и упражнения, с които да увеличите физическата си активност, за да подобрите значително състоянието си.

Физиотерапевтични упражнения при болки в гърба | Lejanki.bg

Защо упражненията са полезни?

Както знаете, гръбнакът е онова „нещо”, която държи целия организъм и ни позволява да се движим и да сме активни. Той е този, който поема цялата тежест. Когато не се движите достатъчно мускулите отслабват, междупрешлените дискове се деформират и това води не само до зачестяващи болки в кръста, но и до заболявания като дискова херния, а в по-напреднала възраст и до остеопороза или симптоми на стеноза.

Или иначе казано, физическата активност подпомага възстановителните процеси в лумбалната област, укрепва и заздравява кръста, подобрява кръвообращението и повишава подвижността.

Стана ясно, че упражненията са сред най-добрите средства за профилактика и лечение на дископатия и болки в кръста, но всички ли видове спортове и упражнения могат да са от полза или не?

Краткият отговор е „не”. Има спортове като бокс, хокей, футбол, ски, бодибилдинг или вдигане на тежести, за които не бива и да помисляте, ако страдате от болки в кръста. При тези спортове натоварването е доста голямо и вместо да облекчите болката, със сигурност ще си докарате още по-големи проблеми.

За сметка на тези спортове можете да опитате с плуване, аеробика, пилатес, йога, гимнастика, тай чи, донякъде и голф, които ще укрепят скелетните ви мускули, ще помогнат да се отървете от болката и от неприятните симптоми на болестта възможно най-бързо.

Как подреждат физиотерапевтите и ортопедите спортовете и упражненията според техните ползи при болки в кръста?

Масаж и наместване - гръб | Lejanki.bg

Физиотерапия

Безспорно упражненията, които се провеждат под надзора на специалист – физиотерапевт са най-доброто решение, когато става дума за бързо овладяване на болките при дискова херния или при симптоми на стеноза.

Обикновено подобен вид упражнения включват различни групи мускули и се изпълняват както на земя, така и на различни уреди като шведски стени, топки или лежанки. Интензивността на упражненията се определя както от физиотерапевта, който работи индивидуално с пациента, така и според вида на заболяването и силата на болката.

Кинезитерапия

Кинезитерапията се включва задължително при лечението на заболявания в лумбалната област, тъй като доказано носи облекчение на пациентите. Упражненията са не само много разнообразни, но и се изготвят индивидуално за всеки пациент в зависимост от заболяването. Кинезитерапия се провежда в СПА центрове или в специализирани рехабилитационни центрове, като преди да започнат упражненията пациентите преминават през редица тестове, според които кинезитерапевтите изготвят подходящите като натоварване упражнения.

Аеробика

Аеробиката е една от най-ефективните и популярни техники, насочени към и мускулите на гърба, подобряване на стойката и координацията, увеличаване на еластичността на сухожилията и гъвкавостта на ставите.

Упражненията по аеробика работят не само за укрепването гръбначния стълб и коремните мускули, но и намаляват стреса. Този вид упражнения се провеждат най-често групово, като е достатъчно да посещавате курса два пъти седмично, за да почувствате облекчение на болките до няколко седмици.

Пилатес

Според проведени медицински изследвания пилатес упражненията помагат за облекчаване на болките причинени от дискова херния, сколиоза, кифоза, лордоза, остеохондроза, радикулит. Ефективни са и в борбата с остеоартрита, остеопорозата, симптомите на стеноза, както и с последствията от травми на коленните и раменните стави.

Освен това намаляват главоболието и последиците от натрупания стрес. Упражненията, които са включени в пилатес помагат да се възстанови без напрежение невромускулния баланс и да укрепнат мускулите.

С редовни посещения на пилатес курсове и следвайки инструкторите ще постигнете стабилизиране на гръбначния стълб, ще почувствате облекчение на напрежението в мускулите на шията, тила, раменете, ще укрепите коремните мускули, ще подобрите на кръвообращението си, ще станете по-добре координирани, ще изправите стойката, ще подобрите мобилността на ставите си и ще повишите мускулната си сила.

Упражнения чрез йога | Lejanki.bg

Йога

Йогата е много полезна за облекчаване състоянието на хора, страдащи от болки в гърба и кръста. Упражненията могат да се изпълняват както самостоятелно, така и под надзора на йога инструктор.

Йога асаните за разтягане на всички страни облекчават болките и укрепват мускулите. Според проведени изследвания, ако правите йога упражнения веднъж седмично ще почувствате по-голямо облекчение на болките, отколкото ако приемате медикаменти.

Важно е обаче да отбележим, че за хора, които страдат от дискова херния, йога упражненията трябва задължително да се провеждат под наблюдението на йога инструктор.

Тип – Тап упражнения

Това е сравнително нов метод за мускулна активация, който набира бързо популярност у нас. Тип – Тап упражненията се провеждат групово и в тях присъстват някой елементи от аеробиката и пилатеса, но за разлика от тях, при този метод движенията се изпълняват без никакви допълнителни уреди и без никакви резки движения.

Упражненията са лесно изпълними и се изпълняват в определена последователност, като така обхващат всички мускулни групи на тялото. Според експертите, Тип – Тап упражненията увеличават подвижността на гръбнака и балансират мускулните групи.

Тай Чи

По-познато като китайско бойно изкуство, оказва се, че упражненията по Тай Чи могат да се справят с болката в кръста много ефективно.

Наричани още „подвижна медитация” движенията, които се извършват при Тай Чи разтягат всички мускулни групи, укрепват гърба и кръста и влияят положително за намаляване на болките при дискова херния, лумбаго, стеноза и други подобни заболявания.

Плуване и упражнения във вода | Lejanki.bg

Плуване

Водата е мощен помощник при силни болки в гърба и кръста, затова… плувайте активно. Отново ще се позовем на специалистите, според които редовното посещение на плувния басейн и плуването в стилове като брус и кроул помагат за облекчаване на болките, възстановяват подвижността на гръбначните прешлени и възстановяват еластичността на мускулите.

Боуен терапия

Този вид терапия също е много ефективна при дискова херния. Терапията включва специфични техники и движения, които бързо облекчават болките в гърба и кръста.

Упражненията задължително се провеждат със специалист, който преценява интензивността на упражненията според степента и вида на заболяването.

Голф

Въпреки, че голфът е спокойна игра и помага за раздвижването, добре е да имате едно на ум, че по време на играта трябва да стоите дълго прави, а това може да натовари гърба и кръста.

Все пак, ако сте запалени по този спорт, можете да продължите да му се наслаждавате, но докато чакате да дойде вашия ред да ударите със стика трябва да правите някой леки упражнения като да се накланяте на различни страни или да усуквате тялото си.

 

Lejanki.bg